Jura

Niegowonice – Bydlin – Chechło

Wycieczkę rozpoczęliśmy w Dąbrowie Górniczej, jednak najciekawszy fragment rozpoczyna się w Chechle. Do Chechła dostajemy się z Dąbrowy Górniczej drogą przejeżdżając przez Gołonóg, Łosień oraz Błędów. Z Chechła Wyjeżdżamy drogą w kierunku Klucz, droga główna skręca w prawo, my natomiast udajemy się na wprost w kierunku Ryczówka. Przed nami ładny widok na wzgórza pasma Smoleńsko – Niegowonickiego. Po przejechaniu przez drogę 791 wjeżdżamy do Ryczówka, po czym na pierwszym skrzyżowaniu udajemy się w drogę polną na wprost.
Wjeżdżamy na wzniesienie, następnie zjeżdżamy do Kwaśniowa. Po osiągnięciu centrum wsi zjeżdżamy na północ główną drogą, po czym skręcamy w drogę w prawo w kierunku Krzywopłotów. W Krzywopłotach kierujemy się w prawo, a następnie w prawo i w lewo 🙂 aby dojechać do ruin strażnicy. Ruiny niestety obecnie (październik 06) są ogrodzone ze względu na zły stan techniczny. W okolicy możemy zwiedzić również cmentarz z czasów I Wojny Światowej. Spod zamku kierujemy się za znakami czerwonego szlaku rowerowego „Orlich Gniazd”. Po przejechaniu przez wieś podjeżdżamy żwirową drogą pod jedno ze wzniesień, by następnie zjechać do drogi asfaltowej, którą opuściliśmy w Kwaśniowie. Po przejechaniu około 2 km skręcamy w lewo w słabo widoczną ścieżkę z czarnym szlakiem. Szlak wiedzie północnymi krawędziami rezerwatu przyrody „Ruskie Góry”. Piaszczysta ścieżka wiedzie pod górę poprzez las bukowy. Po lewej stronie zza drzew wyłaniają się ostańce wapienne. Zjeżdżamy do Ryczowa, po prawej stronie mijając ruiny kolejnej strażnicy. Niebieski szlak rowerowy prowadzi nas przez Ryczów w kierunku Żelazka, a następnie przysiółka Śrubarnia. Po wyjeździe z Żelazka droga asfaltowa skręca łukiem w prawo, my natomiast kierujemy się zielonym szlakiem w stronę widocznych wzgórz. Szlak po minięciu zabudowań kieruje się na wprost w stronę wzgórza, by potem wzdłuż ogrodzenia sprowadzić nas do głównej drogi nr 791. Przekraczamy drogę, i ledwie widoczną ścieżką jedziemy przez las w kierunku góry Chełm. Górę Chełm możemy zwiedzić, lub ominąć oznakowanym objazdem rowerowym wyjeżdżając koło sklepu u sołtysa w Hutkach -Kankach, gdzie oczywiście warto zrobić odpoczynek. Z Hutek udajemy się asfaltem do w kierunku Niegowownic, podjeżdżamy pod Kromołowiec (z tej strony podjazd jest nieco łagodniejszy), po czym szybkim zjazdem zjeżdżamy do Niegowonic. Z Niegowonic główną drogą udajemy się w stronę Dąbrowy Górniczej, możemy również powrócić zielonym szlakiem rowerowym do Chechła.